Tracey Emin (*1963) is an English artist known for her autobiographical and confessional artworks. Emin works in a variety of media including drawing, painting, sculpture, film, photography, neon writing and sewn appliqué. In the 1980s she was the enfant terrible of Young British Artists. Emin is now a member of the Royal Academicians. In August 2006, the British Council announced that it had selected Emin to produce an exhibition of new and past works for the British Pavilion at the 52nd Venice Biennale in 2007. The first major retrospective of Emin's work took place in Edinburgh from August to November 2008 and attracted more than 40,000 visitors. The Scottish National Gallery of Modern Art thus broke the record for an exhibition of works by a living artist. The artist produces monoprints. These unique drawings have a diaristic aspect and often depict events from the past. They often contain both text and image, although some carry only text and others only image. The text appears like the artist's stream of consciousness.
Tracey Emin (*1963) ist eine englische Künstlerin, die für ihre autobiografischen und bekenntnishaften Kunstwerke bekannt ist. Emin arbeitet mit einer Vielzahl von Medien, darunter Zeichnung, Malerei, Skulptur, Film oder Fotografie. In den 1980er Jahren war sie das „Enfant terrible“ der Young British Artists. Emin ist heute Mitglied der Royal Academician. 2006 wurde Emin ausgewählt, um eine Ausstellung neuer und vergangener Werke für den britischen Pavillon auf der 52. Biennale in Venedig 2007 zu produzieren. Die erste große Retrospektive von Emins Werk fand von August bis November 2008 in Edinburgh statt und zog mehr als 40 000 Besucher an. Damit brach die schottische Nationalgalerie für moderne Kunst den Rekord für eine Ausstellung mit Werken eines lebenden Künstlers. Die Künstlerin fertigt Monoprints an. Diese Zeichnungen haben oft einen autobiographischen Aspekt und stellen Ereignisse aus Emin’s Vergangenheit dar. Oft enthalten sie sowohl Text als auch Bild, obwohl einige nur Text und andere nur Bildelemente beinhalten. Der Text erscheint wie der Bewusstseinsstrom der Künstlerin.